Onze aanpak
Onze aanpak voor bijles, remedial teaching, Cito-training, huiswerkbegeleiding en begeleiding bij spreekbeurt, werkstuk en boekbespreking is spelenderwijs, aansluitend bij de werkwijze van de school en gestructureerd.
Spelend leren
Recent onderzoek toont aan (Vuijk et al 2012) dat kinderen veel gemakkelijker leren als ze ook regelmatig bewegen. Bij een hoop scholen en ervaren leerkrachten is dit gelukkig wel bekend. Bewegen helpt om de cognitieve vaardigheden te ontwikkelen. Het heeft een positief effect op de taal-, lees- en rekenvaardigheid. Bewegen helpt geweldig als je de tafels aan het oefenen bent of om sneller te rekenen. Dit wordt al vaak in klassen toegepast. Ook remedial teaching kan heel goed werken op deze manier, door bijvoorbeeld een bal te gooien met een vraag, waarbij het kind moet antwoorden tijdens het vangen.
Wij geloven dat kinderen meer kunnen opnemen als we ook spelend en bewegend de stof aanbieden. Deze combinatie en variatie bij bijles en remedial teaching is goed voor beelddenkers en zorgt ervoor dat de stof beter blijft hangen. Kinderen krijgen niet alleen meer plezier in het leren, maar worden veel zelfverzekerder.
Aansluitend bij de werkwijze van de school
In onze praktijk sluiten wij zo goed mogelijk aan bij de werkwijze van de school van het kind. Dit doen we door het gebruik van dezelfde methode, regels en oplossingsstrategieën als de school. Wij vullen dit aan met materialen uit onze eigen praktijk die ontwikkeld zijn voor remedial teaching.
Stappenplan
We starten met een didactisch onderzoek om te bepalen waar de hiaten zitten en wat het kind nodig heeft om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Aan de hand van de uitkomsten van dit onderzoek stellen we een handelingsplan op en starten met de begeleiding. Het begeleidingstraject kan iedere gewenste lengte hebben. Soms heeft een kind aan een paar sessies bijles of remedial teaching genoeg om een stap voorwaarts te maken; andere kinderen hebben wat langer nodig, of houden van de extra uitdaging.